Hur relevant är postal kommunikation?

Home/Blogg, Kommunikation/Hur relevant är postal kommunikation?

Hur relevant är postal kommunikation?

I en allt mer digitaliserad värld så är huvudrubriken i detta inlägg en ytterst viktigt fråga att ställa:

Hur relevant är postal kommunikation?

Postal Kommunikation 1

Det är lätt för företag att se fördelen med att på digital väg kommunicera med sina kunder: kostnaderna för utskicket minskar.
Men hur reagerar kunden på att få viktig kommunikation skickad till sig digitalt?

Enligt en marknadsundersökning som Posten har utfört kring svenskarnas brevvanor så uppger 88% att de själva vill kunna välja genom vilken kanal de ska få information från företag, organisationer och myndigheter.

Det är tydligt att kommunikation ska ske på mottagarens villkor och att en majoritet av svenska folket blir irriterade när företag bestämmer åt mottagarna hur de ska kontaktas.

”Mottagarmakten”, som det kallas när mottagaren själv bestämmer kommunikationssätt är av speciell betydelse hos unga personer. 73% av de 20-29-åringar som tillfrågats i Postens undersökning uppger att brist på valmöjligheter i kommunikationen är tillräckligt med skäl för att de ska överväga att byta företag.
Divider

När vill svenskarna få information digitalt och när vill de få den postalt?

Postal kommunikation 2Det är inte nödvändigtvis så att bara för att en mottagare vill få sina påminnelser till tandläkaren via SMS så vill de ha all information via denna kanal. I många fall så föredras det att motta information postalt.

En majoritet av svenska folket vill få sin information digitalt när det kommer till:

  • Kontoutdrag
  • Årsbesked från sin bank
  • Nyhetsbrev
  • Erbjudanden från företag där mottagaren är kund

En majoritet av svenska folket vill få sin information i brevlådan när det kommer till:

  • Räkningar/fakturor
  • Erbjudanden från företag där mottagaren inte är kund
  • Inbjudningar till företagsevenemang
  • Pensionsinformation
  • Kund- och medlemstidningar
  • Försäkringsinformation
  • Lönespecifikation
  • Skattedeklaration

Divider

 Vilken genomslagskraft har postal kommunikation?

Tänk efter en sekund hur din dag ser ut. Du kanske vaknar, äter frukost, duschar, går till jobbet och kommer hem. Men vad gör du direkt när du kommer innanför dörren?

Om du kollar igenom den post som kommit i brevlådan så är du i gott sällskap. 86% av de tillfrågade i Postens undersökning uppger att det första de gör när de kommer hem är just att titta igenom den posthög som ackumulerats i brevlådan under dagen. Jämför detta med de kanske 3-4% som går igenom det e-postutskick som ditt företag senast gjorde så ser du säkert att genomslagskraften i postal kommunikation är ganska svårslagen.

Utöver detta så uppger 78% av de tillfrågade i Postens marknadsundersökning att de anser att brevet ger bäst intryck av avsändaren. Så om ditt mål är att ge ett bra intryck så bör du fokusera på ett postalt utskick, men om du snabbt vill få ut viktig information så finns det en tröst i att 43% av de tillfrågade säger att de gärna tar emot information via e-post om det är just viktig information som ska ut snabbt.

För de företag som överväger att gå över till elektronisk fakturering så kom ihåg detta: 8 av 10 mottagare uppger att läser information som kommer med i samma kuvert som fakturan. Detta ger ditt företag möjlighet att marknadsföra produkter och tjänster tillsammans med fakturor, speciellt sedan viktgränsen höjts från 20 gram till 50 gram för ett vanligt 1:a-klassbrev inom Sverige.

Om detta argument inte räcker för att du ska göra dina utskick postalt så kan vi även ta upp att när det kommer till uppskattning så anser 61% att den bästa formen av kommunikation för att de ska känna sig uppskattade är just fysiska brev.
Divider

Sammanfattning:

Om ditt enda objektiv är att spara ett par kronor så kan du skicka e-post till dina kunder. Men vill du väcka uppmärksamhet, få kunden att känna sig uppskattad, göra ett bra intryck eller få stor genomslagskraft så är postal kommunikation vägen för dig.

För dina postala utskick rekommenderar vi frankeringsmaskinen PostBase!
Divider

Källa:

Våra Brevvanor 2013

 

By | 2016-10-26T15:47:30+00:00 januari 22nd, 2015|Blogg, Kommunikation|0 Comments

Leave A Comment