/, Frankeringsmaskiner, MyMail, MyMail Service, Optimail 30, Optimail 30 Service, Servicebloggen, Ultimail, Ultimail Service/Servicebloggen: Vad betyder ”Datumkrediten har gått ut”?

De flesta av våra kära kunder har troligen sett detta meddelande visas i displayen på deras frankeringsmaskin någon gång:
”Datumkrediten har gått ut”, ”Datumkrediten utgått, utför Teleporto (Värde 0)” eller någon annan variation av den texten.

Det ni säkert har märkt när ni tryckt bort meddelandet är att maskinen inte går att frankera med, som att det finns en spärr
i maskinen som stoppar den funktionen. Ni har helt rätt.

Sedan årsskiftet 2008/2009 så finns det krav att alla maskiner behöver koppla upp sig mot respektive leverantör med minst 90-dagarsintervall.

Exempel: Du laddar din maskin med 5000 kronor 2014-09-05, du behöver då koppla upp din maskin igen senast 2014-12-04.

Om du skulle missa detta och spärren slår till i alla fall så oroa dig inte. Spärren släpper du lätt genom att kopplas upp maskinen, det finns ingen anledning att kontakt support eller betala in mer pengar. Det enda du behöver göra när du ser ordet ”Datumkrediten” i ett meddelande på skärmen är att utföra en portoladdning där du sätter värdet som ska laddas ner till 0 (noll).

Det är alltså inte pengarna som är slut i maskinen utan du behöver endast koppla upp maskinen.

För enkelhetens skull har vi här en video som visar hur man löser detta på en Optimail 30 frankeringsmaskin:

Leave A Comment